maandag 16 november 2009

Wat zegt Ria? (3)

‘Omdat ik zaterdag toch in Venray moest zijn, heb ik op de terugweg Grubbenvorst ook weer eens aangedaan. Wat een prachtig dorp zeg! Wist ik natuurlijk al, in mei was ik er nog om deel te nemen aan de Open Horster Aspergeschilwedstrijden. Maar wat is er veel onvrede in dat dorp zeg, onbegrijpelijk. Actiegroepen leveren daar een belangrijke bijdrage aan door zaken te dramatiseren en beelden te creëren waar je als bestuurder bijna niet tegen kunt vechten. Leon Litjens heeft daar natuurlijk gelijk in. Ik zeg hem na: het dorp moet dat negatieve eens een keer van zich afgooien en kijken naar het unieke dat het heeft. Benoem deze zaken, ben trots en straal dat uit. Met trots bereik je namelijk unieke dingen. Neem nu die beroemde knip. In het verkiezingsprogramma van D66 lees ik dat die zou moeten verdwijnen. Kijk, dat is nu weer typisch dat denken in termen van problemen in plaats van kansen. Ik weet zeker dat er op de hele wereld geen enkel dorp te vinden is dat voor een infrastructureel probleem een dergelijke creatieve oplossing heeft bedacht. Doe daar dan iets mee. Vent het uit, wrijf het de bezoekers onder de snot, maak er een toeristische attractie van. Succes gegarandeerd. Nee, wat doen ze in Grubbenvorst? Gaan ze een beetje zitten mokken en klagen. We moeten af van dat eeuwige negativisme. Gewoon trots zijn op dat unieke ding. Probeer het eens, Grubbenvorstenaren! Ik weet zeker dat jullie het kunnen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten