vrijdag 13 november 2009

Wat zegt Ria? (2)

‘Hoewel ik de andere partijen niets misgun, hoop ik woensdag natuurlijk op een prima resultaat voor mijn eigen CDA. Dat neemt u me hopelijk toch niet kwalijk? Ik heb er alle vertrouwen in. De kandidaten vormen een hecht team, er staat een sterke lijsttrekker en aan de pr kunnen alle andere partijen een puntje zuigen. Maar één ding moet me werkelijk van het hart. Ik mis aandacht voor de C van onze fantastische partij. Was het niet prachtig geweest om de verkiezingscampagne te beginnen met een mis? En waarom die bossen bloemen niet bezorgd bij de vrijwilligers die in deze barre geloofstijden hun beste beentje voor zetten om de parochies nog enigszins draaiende te houden? Waarom geen fietstocht langs de vele monumenten van devotie in Horst aan de Maas? Dat had toch allemaal net zo verbroederend kunnen werken als die filmpjes en dat lied? Vergeef me deze oprisping, maar nu ik toch bezig ben, ga ik ook nog maar even door. Want in het verkiezingsprogramma mis ik elke verwijzing naar onze wortels. Ondanks mijn geringe kennis van computers is het me toch gelukt het programma digitaal te doorzoeken op termen als ‘geloof’, ‘religie’, ‘katholiek’, ‘christelijk’ en ‘rooms’. Wat denkt u? Geen enkele hit, nul komma nul. ‘Kerk’ dan? Zeven hits. Vier keer ‘kerkdorp’, een keer ‘kerkplein’, een keer ‘verlichting kerk Broekhuizen’ en een keer ‘kerken krijgen aandacht als historisch erfgoed’. Dat was het dan. Geen woord over het behoud van kerken als godshuizen, geen woord over christelijke waarden als een van de uitgangspunten waarop het beleid in Horst aan de Maas gebaseerd dient te worden. Een stuitende onbalans tussen het materiële en het spirituele, als je het mij vraagt. Verloochening van onze roots. Ach, laat ik er ook maar over ophouden. Excuses dat ik me zo heb laten gaan, maar ik moest het even kwijt. Zoek er verder vooral niks achter, het blijft een geweldige club daar in Horst. Zal ook altijd een bijzondere plaats in mijn hart blijven houden, al was het maar om die fietsroute in juni van dit jaar.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten